lördag 15 januari 2011

stress

Jag har funderat en hel del kring det här med stress.

Ibland känns det som om stress är en del av vår livsstil, nåt man bara ska acceptera då vår tillvaro blir mer o mer fylld av göromål, deadlines, krav, förväntningar men även frustrationer o allt vad det nu kan vara.
Hjulet snurrar fortare o fortare.
Ibland kan stressen kanske vara bra, den kanske gör att vi presterar lite bättre men jag tror att pressen ändå om man aldrig får en andhämtning, blir för stor o att det då får konsekvenser för oss.

Vad är då stress egentligen?

Jo kroppens sätt att skydda oss mot fysisk o psykisk belastning.
Pulsen ökar, musklerna spänns, man andas snabbare o sinnena skärps.
Vi blir då mer uthålliga o fokuserade men problemet blir då oxå att om den här belastningen håller i sig så inverkar det negativt på vår hälsa tillslut.

Att kunna hantera det som sker i livet, problem på jobbet, el med partner/barnen, en ekonomi som kanske inte går runt mm mm gör att just din kropp avgör när det är stopp.
Alla kan vi bli stressade - men avgörande är hur man hanterar problemet när de uppstår.

Stress o särskilt långvarig stress kan på sikt ge oss:
Trötthet
Oro matthet
Irritation

Jag har ingen lösning på hur man vaccineras mot stress mer en att se till att få vila ut o hämta ny kraft o energi o säga stopp innan det är för sent.

1 kommentar:

  1. sv: hej och tack för titten i min blogg. Jag har ju i juni genomgått en gastric bypass operation. Min magsäck är alltså bortkopplad och jag har bara en liten ficka som är min magsäck. Detta gör att jag äter mkt mindre och inte har samma sug efter mat som innan och jag blir väldigt fort mätt.

    Läs gärna min viktblogg om du vill http://alexandraochlukasmamma.blogg.se/minvikt

    Kram Therese

    SvaraRadera