söndag 23 januari 2011

målarbete

Har du nått mål som du vill uppnå el nåt som du vill förändra?
Det har jag, jag håller på med en livsstilsförändring som ska resultera i att jag går ner i vikt o kommer må mycket bättre både psykiskt o fysiskt.
Det är mitt stora mål med detta år....

Men för att det ska funka när jag är i mål så har jag läst väldigt mycket om detta med förändringsarbete i stort men även om just livsstilsförändring.
Jag har lärt mig mycket som jag kommer ha användning för i mitt eget förändringsarbete med även i mitt arbete o föreläsningar.

SMÅ SEGRAR VARJE DAG

Vår hjärna o nervvystem är byggt på ett sånt sätt att det ska reagera på förändringar som vi gör.
Nuet har en mycket korthållbarhet som innebär att 100 små lyckoupplevelser (delmål) tar oss mycket längre mot det stora slutmålet, för de små delmålen sporrar mer
en ett enda stort mål.

Så i jakten på att komma fram till slutmålet se oxå till att ha små delmål så du inte tappar gnistan o fira de små delmålen, kanske med en extra prommenad, massage el vad just du vill o känner att du behöver.

Bli bättre på att ta vara på stunden här o nu.

Samtidigt så kan du ta in känslan o försöka komma ihåg hur det känns, kanske hur glad du är just när du uppnått ett av delmålen.
Vad koncentrera du dig på för att komma dit?
Hur gick det?
Vad funka bra resp mindre bra?

Effekten av att du funderar lite kring detta är att du förstärker en positiv upplevelse/känsla o klär den med ännu mer positiva omdömmen, så att du i framtiden kan plocka fram känslan även fast det är lite motigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar