söndag 26 december 2010

solskenshistoria

Jag har en kompis yolanda, hon är född i indien men kom hit 1 år gammal av sydsamiska adoptivföräldrar.
Ja jag har fått godkänt att berätta hennes fantastiska historia för er.

Jag lärde känna yolanda när vi plugga o vi blev snabbt väldigt goa vänner.

Vi har haft kontakt med varandra sen vi sluta skolan o vi har alltid kul när vi ses.
Här i feb i år for yolanda o hennes make ner till indien mest för att besöka hennes land o resa runt så hon skulle få lite från sin kultur.
De reste runt o tog in alla intryck de bara kunde.

En dag när jag satt på jobbet ringde yolanda min mobil o jag hörde på henne nåt hänt.

Det hon kom att berätta är en glädjeberättelse.
De hade åkt genom halva landet o det var en varm o het dag då de stanna för att tanka i en "pytteliten by" som de skulle forsat igenom om det inte varit för de behövde tanka.
Yolanda som är nyfiken slår upp dörren o går ut dricker vatten ur sin flaska o reagerar på folken runt omkring.
Hon förstår dem! Yolanda kan ingen indiska men hon förstår vad de säger...

Hon sticker in huvudet o talar om för magnus att hon fattar vad de säger o magnus har sen när vi träffats berättat att han trodde hon fått solsting.

Han går ut för att tanka bilen o yolanda har börjat prata med befolkningen...hon kan inte indiska!

Då visar det sig att i denna lilla by i mellersta indien pratar befolkningen sydsamiska.
Magnus prata oxå nästintill obehindrat med befolkningen.

Vad ger ni för det?

Det är nu yolanda ringer mig.

De besluta iallafall för att stanna nån vecka där o jag säger bara tur det.

Efter nån dag hade yolanda berättat sin historia för den kvinna de tillfälligt hade hyrt in sig hos o kvinnan tog med yolanda till en annan kvinna som kände yolandas bror.

Den resan blev omvälvande för yolanda på många sätt, hon fick biologiska släktingar, o en massa intryck.
Och hon kunde dessutom kommunicera med de flesta släktingar då de kom från denna by som tala sydsamiska.

Idag ringde yolanda mig igen, hennes mamma o bror kom hit för 2v sen o ska stanna några veckor till....men stora anledningen att hon äntligen ringde var....
Att hon o magnus äntligen blivit föräldrar, i natt föddes deras lilla dotter, som stoltserar med det vackra namnet India.

Välkommen India
Stort grattis yolanda o magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar